Startsida Umeå kommun
Flygplansvinge i luften

Pengarna tillbaka vid inställda flygresor

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) har slagit fast att passagerare som har fått en flygresa inställd på grund av coronavirus/covid-19 ska få pengarna tillbaka och inte återbetalda i form av vouchers.

En flygresa som har ställts in ska kompenseras med en ombokning eller en återbetalning av hela inköpspriset. Återbetalningen ska ske i kontanter, inte vouchers om inte konsumenten har godtagit det, slår Allmänna reklamationsnämnden fast.

Sammanfattning av ARN:s beslut om flygresor i samband med coronavirus:

  • Om ett flygbolag ställer in en flygresa så har resenären rätt till ombokning eller återbetalning av hela kostnaden för resan i kontanter. Återbetalning genom vouchers kan endast ske om resenären accepterar det skriftligen.
  • Om en konsument själv avbokar en reguljärflygresa på grund av risk för smittspridning på resmålet så har hen inte rätt till återbetalning av biljettkostnaden om den bokade biljetten inte är återbetalningsbar.
  • Flygbolaget är ansvarigt för att betala tillbaka biljettkostnaden vid en inställd reguljärflygning även om biljetten har köpts via en resebyrå.
  • En resenär har rätt att avboka en paketresa och få tillbaka hela kostnaden för resan om det finns stor risk för människors hälsa på ett resmål. Det är konsumenten som ska bevisa att det fanns en sådan risk.
  • Om en paketresa ställs in av arrangören har resenären rätt att snarast få tillbaka alla kostnaderna för resan. Denna rättighet kan inte avtalas bort.
Referat av de fem besluten (www.arn.se)